Followers

...LePaS Follow SaYe BacE iNi PuLa...
►Tutorial : Tips Tingkatkan Follower
(Sebarkan Tips ini Tanda anda Prihatin)

:: Jom Share Link Kat Sini ::

AmaCam Suka x BloG ni? KaLau LiKe..KliK la ButTon LiKe Tu?

Monday, November 29, 2010

MenGaPa HaWa tErCipTa sAaT AdAm teRtiDur dAn Hawa meLahiRkan SaAt diRinYa tErbaNgUn?


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya.. Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.
  
Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ..



Friday, November 26, 2010

A FriEnD…

My Lovely Friend

Accepts you as you are
Believes in you
Calls you just to say “Hi“
Doesn’t give up on you
Envisions the whole of you
Forgives your mistakes
Gives unconditionally
Helps you
Invites you
Just to be with you
Keeps you close at heart
Loves you for who you are
Makes a difference in your life
Never judges
Offers support
Picks you up
Quits your fears
Raises your spirit
Says nice things about you
Tells you the truth
Understands you
Values you
Walks beside you
Xplains things you don’t understand
Yells when you won’t listen
Zaps you back to reality

Wednesday, November 24, 2010

BaPa giGiT tEliNga aNak~~

Ggggrrrrrr~~Aaaarrrrggghhhhh!!!

cuba bayangkan baby nangis kena gigit  camne
21-11-2010, sambil2 tunggu meeting nak mula…pegi la rajin2kan diri ni baca surat khabar..tapi bukan surat khabar harini punya..semalam kepada semalam kepada semalam punyer..bila punya? akhbar Berita Harian hari Khamis bertarikh 14-11-2010 yang punye..huhu..xde beli paper masa tu kan..so, layanla..perhati satu2 artikel dalam paper tu..agak2 best story dy, lama la ngadap..ada cite pasal lantai sekolah runtuh..pasal budak makan tonik tenaga, then melecur satu badan and etc..kalau nak cerita kat sini memang confirm bakal jadi esei lebih 3000 patah perkataan kang..huhu..sebenarnya bukan tu yang nak distorykan..tu sekadar selingan je..juz nak kasi overview.. sambung balik cite…selak2 menyelak ni..selak dari satu helaian ke satu helaian..sampai la kat satu story ni..tajuk dy ni pun dah boleh buat hati ni nak tergelak..sebab apa “BAPA GIGIT TELINGA ANAK KENA 40 BULAN"..haha..pe kes?tajuk cam tergantung..kena apa?kena gantung??kena penjara??kena dera???lanjutkan lagi..tapi bukan pasal  “kena“ tu yang jadi tanda tanya sebenarnya..yang jadi tanda tanya kat otak ni ialah..ape jenis bapak la gigit telinga anak..haha..xcukup makan ea..cam sengal pun ada..tp relex la..jangan sengalkan orang x pasal2 kan..so,baca la story tu lagi..rupanya, sorang bapa ni gigit telinga anak dy yang baru je umur 3 bulan..bukan sebab nak bergurau ke ape..tp sebab geram & tension selepas bertengkar dengan isteri dy..ok..macam pelik..bertengkar dengan isteri,anak yang kena..adoyai..bapak2..tp x stop sampai situ je..ada lagi…pertengkaran berlaku berpunca daripada masalah isteri x dengar kehendak dy yang minta tolong tuangkan air dalam botol..alahai..pasal tu je kot..haha..senget betul punya bapak.. tuang sendiri xboleh ea..masalah sangat ke..pasal x nak tuang air + geram & tension isteri x ikut kehendak + gigit telinga anak = dapat bahagian penjara 40 bulan.. nah, kan dah dapat bahagian..haha..eh,sorry bukan nak gelak..tapi mmg patut kena gelak..kesian baby tu..bapak tu umur muda lagi, 25 je baru..tapi cam x matang..solution yang pendek akal betul..tak pasal2 kena penjara.. balik rumah story kat housemate & roommate..agak kena gelak lagi la “bapa’’ tu.. dah full stops..puas gelak..so,moral of the story : fikir2kan lah kesannya sebelum membuat sesuatu tindakan tu ye, even remeh mana pun..
P/s : story ni buat housemate saya takut nak kahwin ok!

Friday, November 19, 2010

10 PeTanDa Dia JoDoh KiTa...


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?


Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Sumber: Hj Abdul Samad




SiaPa YanG paLinG kaMu ciNtai?


WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI : Kamu!!!
WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti). Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat Allah menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi bosan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah.

Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah.

"Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit dihatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI : Apa khabar?
WANITA : Baik... kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI : Belum.
WANITA : Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal..."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan...

TagGed qUesTioNs~~

Soalan yg ditag oleh intan luqluq <3 chotchet a.k.a kembar kat UPSI..


1. Apa benda yang paling penting dalam hidup korang?
benda ea..of coz la handphone & my laptoP..xde dy susah hidup..:)

2. Benda yang terakhir korang beli menggunakan duit korang sendiri?

bagasi baru yang lagi besar punye!!..senang nk angkut harta benda kat KHAR bawa balik johor..xyah susah2 angkat beg RM* cam aritu..patah bahu dey..=P

3. Dimana tempat korang ingin melangsungkan perkahwinan korang dan tema perkahwinan korang nnti?
kat rumah sudah la..huh?xmuat?dewan depan rumah pun ada xkan nk buat perhiasan kan..huhu..tema,biasa2 je...tp colour..nk warne coklat2 cantik(xdapat nk explain dgn kata2) @ ungu inner shine..huhu

4. Adakah korang sedang bercinta sekarang?
hurmm..masih xjumpa jawapan..

5. Berapa lama korang akan mencintai kekasih korang?
kekasih ea?kekasih a.k.a suami..nak mencintai dy selamanya..insyaALLAH..

6. Dimana korang selalu berjumpa dengan kekasih korang?
hurrmm..dalam mimpi kot..huhu:)

7. Novel / buku / majalah yang terakhir korang beli?
Novel "Andai Itu Takdirnya" karya Siti Rosmizah

8. Apakah nama penuh korang?
LINA HAMIZAH BINTI RAHMAD :)
 
9. Antara mak dan ayah korang, yang mana korang lebih mesra?
mak la..semua cite confirm roger kat mak dulu..soal hati,jantung,etc..t dapat semua green light..abah mesra time call je..coz kalau depan mata segan..huhu

10. Namakan orang yang korang betul-betul nak jumpa dalam hidup korang

orang ea??kalau makhluk asing boleh x??huhu..ramai la..x boleh nk tag nama sorg2..tp ada satu je special..apa dy.."seseorang yg tulang rusuknya ada pada sy sekarang"..cepat2 cek..agakk2 sape pemilik tulang rusuk tu..huhu;)

11. Adakah korang basuh baju korang sendiri?
kat KHAR basuh sendiri,tp kalau dah banyak sgt mesin jela..hehe..kat rumah??mesin ada..rosak kang kalau x guna..huhu

12. Dimanakah tempat yang korang betul-betul nak pergi?
Mekah..InsyaALLAH 1 hari nanti..dan "....."..
 
13. Pilih salah satu, peluk atau cium?

*secret*..haha

14.3 tentang orang yang tag korang?..
*kenal 1st time : duduk sebelah2 kat SITC..masuk harini 18-11-2010 adalah hari ke 137 kitaorg mengenali & mengetahui..hope kekal hingga ke akhirnya~InsyaALLAH..
*kembar kat UPSI..g mana2 semua dengan dy..sahabat susah senang..memahami sy..baik..
*susah nk senyum,tp lau dy dah buat giler..mmg confirm sy turut giler~~haha.

15. 5 benda yang korang sangat-sangat sayang dalam hidup korang?
Handphone,laptop,spek a.k.a mata kedua,jam tangan,koleksi buku2 kesayangan..


16. 5 lagu yang paling korang suka dan selalu dengar?
Suaraku Berharap (Hijau Daun), Cinta Dalam Hati(Ungu), Cinta Terakhir (Aiman), Seadanya Aku (Nubhan), I'm Here Without You (3 Doors Down)
*sesaje layan jiwa2..huhu

17. Bila tarikh lahir korang dan kat mana korang sambut tahun lepas?
30 Mei 1991..kat KMJ..1st time ada member disisi..mean classmate..b4 ni time birthday confirm cuti sekolah..time birthday ni jg ada orang merajuk dengan saya..sapa?sayang saya..huhu

18. 5 orang blogger yang korang nk tag
Aini, Syazmil, Kak Aisya, Kak Ana, Kak Mardhiah..

19.cerita sikit bloger yang pertama korang tag.
* Nurul Aini Nasir
* bestfriend @ MRSM Batu Pahat..
* dah x single :)

p/s: pada blogger yg ditag namanya tu..kalau nak jawab cuma copy paste soalan..jwpn saya nanti delete je.. k selamat menjawab..hehe ^_^

DOA-DOA DI MUSIM PEPERIKSAAN- SEMOGA BERJAYA DUNIA & AKHIRAT


- Doa memulakan ulangkajiاَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”

- Doa selepas mengulangkajiاَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”Doa Pada Hari PeperiksaanDicadangkan agar doa-doa berikut diucapkan pada hari peperiksaan, iaitu sebelum dan semasa peperiksaan berlangsung:

1. Ketika memasuki dewan peperiksaan:وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًاMaksudnya: “Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”

2. Ketika menerima kertas soalan:قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي.Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”

3. Ketika sukar menjawab:ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ.Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.” 

4. Atau:اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”

5. Jika anda terlupa jawapan:اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku

Friday, November 12, 2010

Aku , MySis dAn UpSi..

mula2 cool lagi la..masih boleh fikir2 nk amik subject ape semester depan..yang pasti mesti ada geng dalam 1 group tu..tu yang pakat dengan Intan Nurazlin (kembar kat UPSI) amik same group..

ok..dah settle buat 4 backup jadual untuk semester depan..happy la..lalala~~
tinggal tunggu nak daftar subject tu je..

ready dah kat depan laptop ni nk daftar subject..tp line pulak xde..huhu..dugaan betul..
so,kena buat esok la nampaknya...lalala~~

malam 10-11-2010..masih nyenyak lagi tido..x hirau lagi dah pasal daftar subject..coz ingat..esok masih ada..then..sampai pagi sedap tido tanpa gangguan..huhu

pagi 10-11-2010..mulakan pagi dengan ceria..padahal hati cuak..mana xnye mesti member2 lain dah settle daftar subject..tp rupanya..xsettle jg..

adoi..camne ni..so,bukak la laptop..mengonline kat www.mysis.upsi.edu.my..
loading.............~~~~~lamanya...sabar lagi..

agak2 dah lama bertapa kat depan laptop ni..mula la buat muka tempe..ish2..madah loading je..bile nak masuk..sabar lagi~~

penat r dah tunggu..bosan~~nampak phone..call la abang sayang  abah & mak tersayang..bual dengan mak abah..luah geram..mak abah juga yang kena dengar..minta la doa dyorg biar cepat settle..

then,dengan excitednye..sambung la tengok laman tadi..ada perubahan ke x..mana tau dah boleh masuk..mudah2an ok dah..

aaarrrgggghhhh!!!pe ni xdapat masuk2 lagi..adoyai..bikin panas je..

xpe la..sabar kan separuh dari iman..so pe lagi..amik la buku..nak membaca..kononnya baca la..tp..

apa ni..satu ape pun x masuk kepala..haha~~asyik teringat nak daftar subject tu je..hurrmm~~
camne nk focus ni..

xboleh jadi ni..study x masuk2..daftar subject pun xmasuk2 jg..kacau orang sedap ni..haha~~
kat otak ada plan jahat..haha~~toleh kiri~toleh kanan..yah..ada mangsa..haha~

maaf ye budak kecik..so,pe lagi..nyakat anak sedara..
melalak budak tu dibuatnya..huhu~~settle..dah nangis..tinggal.. malas nak layan..haha~

tengok lagi..xmasuk lagi..reload dah banyak kali..bosan~~dancing2..giler betul..yeah..release sikit tension+giler..

bila dah berlarutan sampai malam..sapa x penat..lepak..tadi boleh tahan lagi..now..macam nak give-up..tapi..ada penguat semangat..so,masih bersabar lagi..

punya sabar menunggu..sampai tertido2 depan laptop..sabar~~last2..sampai pagi juga..masuk arini dah 3 hari laptop x off...asyik sleep macam cik tuan dy ni..

harini 11-11-2010..lepas mandi..sejuk~~segar~~semua rasa ada..
then,ngadap laptop lagi..tengok apa perubahan..

berharap sangat harini ok..dapat masuk...excited dah ni..

hurrrmm~~nape x boleh lagi ni..xpe..sabar~~

penat tunggu..nape masih xboleh..dan x boleh..sabar lagi~~

adoyai..sakit dah pinggang ni..duduk lagi lama dari biasa..~~

penat!!xsanggup dah nak ngadap benda ni..menghabiskan masa betul~~
ceh,tau menghabiskan masa..selama ni kalau on9 FB..tahan je..huhu..padan dengan muka aku..

dah xtahan..cam nak nangis je..ya Allah nape macam ni..mak~~abah~~..hmmm..

Oops!Google chrome cannot connect to mysis.upsi.edu.my
tidak!!!!

sampai satu tahap...x boleh sabar dah..aarrrgghh..geram!!geram~~~

semua orang kena marah time ni..haha...jadi drakulalalala jap..cam hantu nyang rapik  hulk pun ada..tapi..xde sapa pun kena marah sebenarnya..coz xde sape kat rumah ni ,sume g keje..kakak??dy nak layankan budak tengah giler baik camni..xpayah la..

muka masih tegang..cam zombie pun ada..kalau intan ada kat sebelah..memang confirm kena hentam dengan dy..coz buat muka tegang..huhu~

hurmmm.arini dah bape jam duduk cni..dah tenang ckit x marah2 dah..coz..td tengah sedap2 tgk2 Fb..ada la member (jiehah ishak) upload pic ni..never ever ever give up..so,x mo r give up,give up..rasa sejuk sikit otak..xpe..sikit je ni dugaan..sabar ea..


last sekali..xde benda pun..juz story pasal nak register subject ni je..buat member2 upsi semua especially rakan2 AT48, housemate 1-6-2 , rakan ECXO & PRD..meh la kita same2 bersabar ye..sekian sahaja...